Женя Васильківська
Короткі віддалі
Krótkie dystanse
Lublin: Epistem, 2019
Вірші цієї збірки українською мовою було опубліковано ще в 1959 році. Це єдине окреме видання поезій Жені Васильківської, членкині Нью-Йоркської групи, хоча вона брала участь у багатьох проектах цього об’єднання та друкувалася в його антологіях. Поети Нью-Йоркської групи елітарно й інтелектуально писали в стилі світового модернізму, свідомо уникаючи суспільних і політичних тем. Так вони реагували на політизованість української літератури в підрадянській Україні.
І ось Тадей Карабович переклав цю збірку польською і видав білінгву. Під час роботи він радився з поеткою, якій на час виходу книжки виповнилося 90 років. Як перекладач і дослідник Нью-Йоркської групи, Тадей Карабович звертає увагу на феномен Жені Васильківської як авторки єдиної збірки віршів, чиї твори досі «актуальні й свіжі, неповторні та таємничі». Писала вона про рідну волинську природу, магію якої ми знаємо з творів Лесі Українки.
Отже, Женя Васильківська — «співець чудовної природи», яка ніколи не набридає: «Ніч, як цибуля, / роздягається. / В дзижчанні вуліїв / танцюють зайці». А також стихій: танцю, пристрасті, як от у вірші Flamenko, вогню та вітру, які символізують батьківщину. «Не тільки мушлі — часом і руки / також шумлять, і очі, і уста. / Це чути вітер». Чим далі читаєш, тим описи природи стають більш глибокими — авторка прозирає гармонію світобудови; зокрема, говорячи про поезію. Вірші здебільшого ритмізовані, в деяких присутня рима, яка, на жаль, не відтворилася в польському перекладі.
Женя Васильківська звертається не тільки до вічних стихій, а й до сучасників, наприклад, присвячує вірш Василю Барці або стверджує: «Знаєш, поете, / Як тяжко молоти / Світляне борошно / Жорнами ночі». Але, як Тадей Карабович пише в своїй монографії про міфопоетику Нью-Йоркської групи: «Страх перед самотністю і пусткою — це ширше явище у творчості Жені Васильківської. Можливо, не знаходячи потрібних слів для опису «свого світу природи», після виходу збірки «Короткі віддалі» Женя Васильківська замовкла».